Tietokiri-case: Hankintapulssi ja Toimittajapulssi

Mitä ongelmaa ratkaistiin ja miksi?

Julkisiin hankintoihin käytetään Suomessa vuosittain kymmeniä miljardeja euroja. Niitä on siis tärkeää johtaa suunnitelmallisesti. Hansel halusi tarjota asiakkailleen ja toimittajilleen visuaalisen ja selkeän näkymän yhteishankintojen käyttöön – syntyi kaksi raportointipalvelua, Hankintapulssi ja Toimittajapulssi.

Mitä tehtiin?

Hanselin analyytikot ja digitiimi rakensivat verkkopalvelun yhteyteen työkalun ostojen ja myyntien seurantaan. Palvelu rakennettiin niin, että tietoihin pääsee porautumaan hyvinkin syvälle. Erilaiset kuvaajat avaavat dataa havainnollisesti. Palvelut tarjotaan maksutta käyttöön kaikille Hanselin verkkopalveluun kirjautuneille asiakkaille sekä yhteishankintojen sopimustoimittajille.

Mitä saavutettiin?

Asiakkaat ja toimittajat ovat ottaneet Hankintapulssin ja Toimittajapulssin hyvin vastaan. Ne parantavat näkymää julkisiin hankintoihin ja helpottavat niiden johtamista kertyvän tiedon avulla. Tärkeimmät tunnusluvut ovat kätevästi saatavilla yhdestä palvelusta, mikä helpottaa esimerkiksi kuukausiseurantaa merkittävästi.

Asiakkaille pystytään palvelun avulla tarjoamaan kokonaiskuva organisaation hankintoihin. Hankintapulssi avaa hankintayksikön tiedot aina alayksikkötasolle asti. Mukana on myös tietoa hankintojen hiilijalanjäljestä, mitä asiakkaat ovat arvostaneet suuresti.

Yhteishankintoja koskevan tiedon lisäksi asiakas pääsee Hankintapulssin kautta seuraamaan myös Hanselin asiantuntijapalvelujen käyttöään.

Toimittajapulssi puolestaan auttaa Hanselin sopimustoimittajia pysymään ajan tasalla omasta yhteishankintamyynnistään ja seuraamaan sen kehitystä.

Mitä seuraavaksi?

Hankintapulssiin on juuri tullut asiakkaiden käyttöön uusia, hankintojen vastuullisuuteen liittyviä mittareita. Ympäristövastuuta kuvaavia mittareita on jo ollutkin mukana. Nyt avautuvat lisäksi näkymät yhteishankintojen taloudelliseen ja sosiaaliseen vastuullisuuteen. Lisäksi palveluun lisätään aikajanatarkasteluja sekä tietoa Hilmasta (hankintailmoitukset.fi) ja karttanäkymä asiakkaan käyttämien toimittajien kotipaikoista.

Toimittajapulssia kehitetään myös jatkuvasti rinta rinnan Hanselin toimittajaraportoinnin ja sen kautta saatavan datan kanssa.

Lisätietoja: www.hansel.fi