Tietokiri-case: Hankintapulssi

Mitä ongelmaa ratkaistiin ja miksi?

  • hankintayksiköt tarvitsevat tietoa hankinnoistaan päätöksenteon tueksi
  • monipuolisia tunnuslukuja ei ollut tarjolla yhdessä palvelussa, mikä helpottaisi niiden hyödyntämisestä
  • tieto tehdyistä hankinnoista ei ollut saatavilla helposti ymmärrettävässä ja käsiteltävässä muodossa

Mitä tehtiin?

  • hansel.fi-sivustolle rakennettiin Hankintapulssi-työkalu
  • ensimmäisessä versiossa 2018 esitettiin perustunnuslukuja asiakasorganisaation tekemistä hankinnoista
  • palveluun on lisätty uusia ominaisuuksia asiakkaiden tarpeiden mukaan muun muassa hankintojen hiilijalanjälkeen liittyen

Tulokset

  • visuaalinen ja helppokäyttöinen työkalu on saanut innostuneen vastaanoton
  • palvelussa on noin 650 hankintayksikön tiedot
  • hankinnat ovat paremmin johdettuja, kun niihin liittyvät päätökset pohjautuvat tietoon

Mitä seuraavaksi?

  • työkaluun tuodaan uusia tunnuslukuja Hanselin asiakkaiden tarpeiden mukaan
  • asiakkaan käyttämien yhteishankintojen vastuullisuustavoitteet näkyville Hankintapulssiin
  • valtio-organisaatioiden
  • lisäksi myös kunnat ovat ottaneet Hankintapulssin käyttöönsä enenevässä määrin

”Hankintapulssi-palvelun avulla asiakkaamme voivat tarkastella dataa tekemistään hankinnoista ja esimerkiksi niiden hiilidioksidipäästöjä.”
Juho Pursimo, Hansel

Näkymä Hankintapulssista: valtiovarainministeriön yhteishankinnat, maaliskuu 2022

Näkymä Hankintapulssista: valtiovarainministeriön hankintojen hiilijalanjälki, maaliskuu 2022

#Tietokiri

#Tietokiri

Kirjoittaja

Vastaa

Pakolliset kentät on merkitty *