Toimintaympäristön muutosten ennakoinnin kehittäminen – Case Verohallinto

Mitä ongelmaa ratkaistiin ja miksi?

  • Haluttiin systematisoida ja laajentaa toimintaympäristön seurantaa.
  • Haluttiin luoda menettelytapa muutosten tunnistamiseen ja käsittelyyn, jolloin jokainen viraston työntekijä voi osallistua toimintaympäristön monitorointiin tai tarkastella ennakoinnin tuloksia.
  • Haluttiin parantaa toimintaympäristön monitorointiin liittyvää kiinnostusta ja osaamista koko organisaatiossa.

Mitä tehtiin?

  • Luotiin toimintamalli toimintaympäristön muutosten havainnointiin ja kokonaiskuvan muodostamiseen.
  • Kuvattiin menettelyt kuinka toimintaympäristön muutoksia havainnoidaan, dokumentoidaan ja analysoidaan.
  • Tunnistettiin eri tarkastelunäkökulmia toimintaympäristön seurantaan ja perustettiin tiimit monitoroimaan toimintaympäristöä näistä näkökulmista.
  • Otettiin käyttöön työkalut, joiden avulla saadaan havainnot helposti talteen ja muutokset kuvattua ja arvioitua sekä viestittyä organisaatiolle.

Tulokset

  • Tiimit aloittivat toimintansa ja keräävät havaintoja yhteen paikkaan.
  • Toimintaympäristön muutokset kuvataan ja arvioidaan yhdenmukaisella tavalla.
  • Jokainen viraston työntekijä voi kirjata havaintonsa työkaluun ja kaikki havainnot tulee käsiteltyä yhdenmukaisella tavalla.

Mitä seuraavaksi?

  • Seuraavaksi lähdemme automatisoimaan toimintaympäristön seurantaa ja kokeilemme erilaisia osallistavia menetelmiä muutosten arvioinnissa.

 

Haluatko kuulla lisää tai keskustella mahdollisesta yhteistyöstä?

Ota meihin yhteyttä:

Päivi Nissi
Laatupäällikkö
paivi.nissi (at) vero.fi

Asko Torniainen
Kehittämispäällikkö
asko.torniainen (at) vero.fi

#Tietokiri

#Tietokiri

Kirjoittaja