Yhteistyöllä sujuvaa digitaalista oikeudenhoitoa

Oikeusministeriön hallinnonalan sisäisessä, kansalaisille näkyvässä sekä hallinnonalarajat ylittävässä viranomaistoiminnassa on paljon digitalisoinnin ja yhdessä kehittämisen mahdollisuuksia. Tässä hankehakemuksessa keskitymme yhteistyöhön, jolla hallinnonalamme sähköistä asiointia voidaan kehittää koordinoidusti yhdessä. Hankkeen tavoitteena on hallinnonalan sähköisen asioinnin kehittäjäverkoston toimintamallin muodostaminen. Muutosmyönteisyyden ja yhteisen ymmärryksen rakentaminen yhdessä kehittäjäverkoston ja muodostettavan toimintamallin kanssa konkretisoituu yhtenäisenä, tehokkaana ja tuottavana digitaalisena asiointiprosessina. Kehittäjäverkoston jäsenten rooli parhaimmillaan on toimia muutosagentteina omilla sektoreillaan, jolloin yhdessä edistämme muutosmyönteisyyttä.

Oikeusrekisterikeskus (ORK) toimii oikeusministeriön hallinnonalan digipalvelukeskuksena. ORK:n tehtävänä on kehittää, hankkia ja ylläpitää ja digipalveluja koko hallinnonalalle. Hallinnonalan virastot ja organisaatiot tilaavat ICT-palvelunsa ORK:n kautta. Oikeusrekisterikeskus on hallinnonalan ensisijainen yhteystaho kaikissa tietohallintoasioissa, jotka liittyvät ICT-palveluiden hankintaan ja kehitykseen. Oikeusministeriön hallinnonala on kuvattu tarkemmin täällä https://oikeusministerio.fi/hallinnonala. Hallinnonalan laajuus luo mahdollisuuden mutta toisaalta myös haasteen yhteiselle kehittämiselle. Tällä hetkellä oikeudenhoitoon liittyviä palveluita kehitetään hallinnonalamme eri virastoissa yksittäin ja pistemäisesti toisistaan irrallisesti. Kansalaisen sähköisen asioinnin kehittämisohjelmassa, mihin tämä hankehakemus liittyy on tavoitteena muodostaa kansalaisella näkyvä, yksi yhteinen elämäntapahtumiin perustuva asiointipaikka oikeusasioiden hoitoon liittyen. Oikeudenhoidollisissa prosesseissa voi usein olla elämäntapahtumalähtöinen pidempi ja useampaa viranomaista ja hallinnonalaa koskeva kaari. Esimerkiksi rikosprosessiin liittyy monia oikeusministeriön hallinnonalan sektoreita (mm. syyttäjät, tuomioistuimet, rikosseuraamuslaitos, minkä lisäksi kyseisiin elämäntapahtumiin voi kytkeytyä ulosotto, talous- ja velkaneuvonta). Tämän lisäksi prosessi alkaa Poliisilta, joka on eri hallinnonalaan kuuluva. Saumaton, sujuva yhteistyö ja tiedon turvallinen käsittely ovat keskeisiä taustatekijöitä asiointiprosessissa.

Virkailijan näkökulmasta tällaisen elämäntapahtumalähtöisen, yhteisen asioinnin kehittämispotentiaalin ymmärtäminen on arvokasta. Mitä paremmin hahmotamme laajan kokonaisuuden ja ymmärrämme asioinnin tarpeet, sitä paremmin ja tehokkaammin voimme muotoilla kansalaisen sähköisen asioinnin polun. Tämä kehittämisteema on tärkeä, koska toimiva asiointipolku on digitaalinen, tehokas ja se lisää tuottavuutta. Toimintaa digitalisoimalla, prosesseja automatisoimalla, yhteisiä ratkaisuja tuottamalla sekä päällekkäisyyksiä purkamalla löydetään moderneja, mielekkäitä ja tuottavia työn tekemisen muotoja.

Hallinnonalalla asioinnin tekniseen kehittämiseen ja käyttäjälähtöisten ja käytettävien asiointipalveluiden yhdenmukaistamiseen on oma kehittämisohjelmansa ”Kansalaisen sähköinen asiointi (KSA). Sitä johtaa Oikeusrekisterikeskus (ORK).

Hankkeen tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on luoda oikeusministeriön hallinnonalalla asioinnin kehittämisen ja muutosjohtamisen toimintamalli sekä maaperä yhteistyölle, joka lopulta mahdollistaa digitaalisten, sujuvien oikeudenhoidon asiointipalveluiden toteuttamisen.

Hallinnonalan toimintaympäristö on hyvin laaja. Siihen kuuluu Tuomioistuinlaitos, Syyttäjälaitos, Ulosotto, Rikosseuraamuslaitos, Oikeusapu, talous- ja velkaneuvonta sekä yleinen edunvalvonta sekä joukko pienempiä virastoja. Edellä kuvatut sektorit ovat monin osin edistäneet virastokohtaisia sähköisen asioinnin palveluita. Tässä hankkeessa erityisenä tavoitteena on luoda yhteinen toimintamalli, jotta edellytykset yhdessä tekemiselle ja hallinnonalan yhteisen sähköisen asioinnin, ns. OmaOikeus-konseptin, toteuttamiselle mahdollistuu.

Kehittäjäverkoston toimintamallin muodostaminen substanssiasiatuntijoiden kanssa luo pohjan, luottamuksen ja pysyvän rakenteen (yli)hallinnonalan laajuiseen sähköisen asioinnin kehittämiseen. Asioinnin kehittäminen hallinnonalalla nojaa VM:n Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuuteen sekä VM:n Elämäntapahtumalähtöisen asioinnin edistämisohjelmaan.