Varhaiskasvatuksen valvonnan ja ohjauksen sekä toimintaprosessien valtakunnallinen yhdenmukaistaminen vahvistaa asiakkaiden, kansalaisten ja eri yhteistyötahojen luottamusta viranomaistoimintaan. Erityisesti halutaan kehittää varhaiskasvatuksen valvontaa, yksityisen päiväkotitoiminnan lupa- ja ilmoitusasioihin liittyvää käsittelyä maantieteellisestä alueesta riippumatta sekä sujuvoittaa hakuprosessia ja palveluntuottajien asiakaspalvelua huomioiden myös valmistelussa oleva valtakunnalliseen lupa- ja valvontaan liittyvä virastouudistus (VALO). Hankkeessa on tavoitteena määritellä, millaista on vaikuttava varhaiskasvatuksen valvonta ja miten voimme yhdessä kehittää ja vahvistaa valvontaan liittyvää osaamista ja asiantuntijuuttamme. Tavoitteena on saada kuvattua varhaiskasvatuksen valvonnan prosessi, jossa palvelumuotoilun keinoin haetaan yhteistä näkemystä ratkaisu- ja toimintakäytäntöjen yhdenmukaistamiseen. Varhaiskasvatuksen valvontaviranomaisten asiantuntijuus ja osaaminen lisääntyy yhteiskehittelyn myötä. Yhteinen työskentely yhteisen päämäärän eteen edistää työhyvinvointia ja tuo myös työn iloa työntäyteisessä arjessamme. Viime kädessä on kyse myös lasten oikeudesta turvalliseen varhaiskasvatukseen ja sen varmistamisesta laadukkaalla valvontatoiminnalla niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.
Hankkeen tavoitteet
1. Aluehallintovirastojen ja Valviran valvontaviranomaisten välisen yhteistyön ja asiantuntijuuden vahvistaminen varhaiskasvatuksen valvonta- ja lupatehtävissä.
2. Luodaan yhtenäiset valvontaprosessit, -menetelmät ja -käytännöt, jotka pohjautuvat yhteisesti käytyyn
arvokeskusteluun.
3. Kehitetään yksityisen varhaiskasvatuksen lupa- ja ilmoitusasioiden käsittelyprosessia virastoissa,
valtakunnallisesti ja sidosryhmäyhteistyönä.
4. Kehitetään varhaiskasvatuksen informaatio-ohjausta ja valvontaan liittyvää viestintää.
Hankkeen tavoitteissa huomioidaan VALO-virastouudistuksen tavoitteet.
Menetelmät
Hankkeessa toteutettavat kehittämistoimet ja valitut menetelmät perustuvat yhteiskehittämisen ja -kehittelyn ajatukseen. Kaikkien osallistujien mukanaan tuoma osaaminen vaikuttaa kokonaisuuteen.
Menetelmät:
1) soten ja työsuojelun valvontaviranomaisten työhön tutustuminen ja benchmarkkaus
2) käydään arvokeskustelua, mitä ajattelemme valvonnalla, millaiseen ihmiskäsitykseen se perustuu ja mitä sillä
tavoittelemme (konsultin vetämänä),
3) laaditaan visio ja missio sekä asetetaan tavoitteet valvontaamme (konsultin vetämä)
4) kuvataan palvelumuotoilun keinoin varhaiskasvatuksen valvontaprosessi ja yksityisen päiväkodin lupa- ja
ilmoitusmenettely (asiantuntijan vetämä)
5) laaditaan asiantuntijoiden valvontaosaamisen koulutus- ja kehittämissuunnitelma (konsultin sparraama)
6) juhlitaan onnistumisiamme ja kerrotaan siitä laajasti eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Hankkeen tulokset
Hanke käynnistyi virastojen valvontatehtäviin liittyvien arvojen, vision ja pelisääntöjen pohdinnalla. Arvotyöskentely pohjautui aluehallintoviraston ja Valviran arvoihin. Hankkeen osallistujien palautteen mukaan tiimityö kehittyi kehittämishankkeen aikana. Osallistujien mukaan näkemykset tiimin yhteisestä työstä ja käsitykset valvontatehtäviin liittyvistä aluehallintoviraston ja Valviran arvoista olivat yhtenäisiä.
Kehittämishankkeen ulkopuolisen asiantuntijan suorittamien kuntien varhaiskasvatuksen johtavien viranhaltijoiden ja yksityisten palveluntuottajien haastattelujen perusteella huomioitiin myös sidosryhmien näkemyksiä ja kokemuksia varhaiskasvatuksen valvonnasta. Aluehallintovirastojen ja Valviran arvoihin perustuvan yhteisen arvokeskustelun perusteella päädyttiin esittämään, että työtä ohjaavat Lupa- ja valvontavirastossa oikeudenmukaisuus, luotettavuus, yhteistyö ja sitoutuneisuus. Visio, eli mihin työllä pyrimme, on tehdä vaikuttavaa varhaiskasvatuksen valvontaa oikeudenmukaisesti ja luotettavasti. Arvo ja visio näkyvät mm. neuvonnan ja ohjauksen korostamisella; valvotaan ennakoivasti ja puututaan epäkohtiin valvonnallisin keinoin. Emme ainoastaan valvo, vaan mahdollistamme varhaiskasvatuksen kehitystä yhdessä sidosryhmiemme kanssa siten, että vaikutus näkyy lasten arjessa laadun ja turvallisuuden parantumisena.
Arvo-, visio- ja pelisääntökeskustelun perusteella vahvistui yhteinen käsitys selkeiden valvonta- ja lupa-asioiden käsittelyprosessien tarpeesta. Hankkeessa laadittiin prosessikuvaukset varhaiskasvatuksen valvonta-asioiden käsittelylle sekä yksityisten päiväkotien luvan ja yksityisten päiväkotien ilmoitusasioiden käsittelylle. Prosessikuvausten laatimisessa hyödynnettiin myös ulkopuolisen asiantuntijan kuntien varhaiskasvatuksen johtavien viranhaltijoiden ja yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajien haastatteluissa esiintuotuja näkemyksiä lupa- ja ilmoitusprosessin sujuvuudesta, näkökulmia aluehallintovirastojen valvontatehtävistä sekä ohjauksesta ja neuvonnasta. Prosessikuvausten laatiminen on ollut myös yksi valmistelutehtävä uuteen Lupa- ja valvontavirastoon siirryttäessä.
Varhaiskasvatuksen viestinnän sparrauksessa todettiin, että kaikki ovat viestijöitä ja se kuuluu tehtäviin olennaisena osana jokaisena työpäivänä. Nyt varsinkin siirtyessä uuteen virastoon, viestintä vaikuttaa kuvan rakentumiseen tulevasta organisaatiosta ja työstä Lupa- ja valvontavirastossa. Viestinnässä huomioidaan, että se perustuu aina faktoihin. Uuden viraston käynnistymiseen liittyen huomioidaan uudet viestinnän ohjeet ja käytettävät viestintäkanavat.
Hankkeen yhtenä tavoitteena oli asiantuntijuuden ja osaamisen kehittyminen sekä yhtenäiset työtavat. Hankkeen aikana tunnistettiin, että valtakunnallisen työn onnistuminen ja sujuminen edellyttää prosessikuvausten lisäksi myös osaamisen kehittämistä valtakunnallisen työjonon hallintaan ja tiimityötaitoihin.
Bechmarkkauksen myötä tunnistettiin myös työmenetelmiä, joita voidaan jatkossa kehittää osana varhaiskasvatuksen valvontaa, kuten muun muassa riskiperusteinen valvonta, alkuarvionnin kriteeristö, uuden palveluntuottajan valvonta ensimmäisen toimintavuoden päättyessä.