Hanke toteutetaan yhteistyössä PRH:n, Verohallinnon, Tilastokeskuksen ja Valtiokonttorin kanssa.
Uudenlaisessa poikkihallinnollisessa yhteistyössä korostuvat yhteiset työn tekemisen tavat ja pelisäännöt, jotta ekosysteemin tavoitteita saadaan edistettyä yhdessä tehokkaasti. Kyse on myös toimintakulttuurin muutoksesta ja siitä, miten uudenlaiset työn tekemisen tavat saadaan tukemaan yhteistyötä muuttuneessa tilanteessa. Toiminnan organisoitumisen kehittäminen auttaa lisäksi vastaamaan paremmin yrityksen digitalouden toimintaympäristön ja sen toimijoiden muuttuviin tarpeisiin. Sujuva yhteistyö virastojen välillä on avaintekijä kokonaisuuden tavoitteiden varmistamisessa.
Yrityksen digitalous -hanke päättyi 31.12.2024. Hankkeen päättymisen jälkeen ekosysteemin rakentamista on jatkettu uudenlaisella yhteistyömallilla, jossa vastuita eri osa-alueista on jaettu eri virastoille. Ekosysteemikokonaisuus muodostuu useista eri kehitysvaiheissa olevista osa-alueista ja hyödyt yrityksille tulevat kokonaisuudesta. PRH:lle tuli 1.1.2025 uusi lakisääteinen tehtävä, jonka mukaan PRH vastaa yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston ja yhteiskehittämisen koordinaatiosta. Ekosysteemin kehitystyöhön osallistuvat kiinteästi Valtiokonttori, Verohallinto ja Tilastokeskus ja näillä virastoilla on ekosysteemin tavoitteiden edistämisessä omat vastuuroolinsa.
Hankkeen tavoitteena on kehittää yhteisiä työn tekemisen tapoja ja parantaa yhteistyön sujuvuutta ja yhteisen kehittämisen edellytyksiä siten, että ekosysteemin tavoitteita pystytään edistämään yhdessä kokonaisuutena tehokkaammin. Hanke tukee virastojen välisen poikkihallinnollisen työn tuottavuutta ja uudenlaisen toimintakulttuurin omaksumista.
Hankkeessa käytetään ulkopuolisen asiantuntijan käytössä olevia menetelmiä, joiden avulla kehitetään työkaluja kestävään muutokseen. Ensimmäisessä vaiheessa keskeisiä ovat muun muassa haastattelut ja pienryhmätapaamiset. Myöhemmässä vaiheessa voidaan käyttää esimerkiksi prosessisimulaatiota.