Hanke toteutetaan yhteistyössä Poliisiammattikorkeakoulun kanssa.
Hankkeessa selvitetään palvelunmuotoilun keinoin, miten poliisin sähköiset asiointipalvelut vastaavat erilaisten asiakasryhmien ja turvallisuusviranomaisten erityistarpeisiin. Hankkeessa käytetään poliisin chat-palveluita yhtenä case-esimerkkinä potentiaalisista sähköisistä asiointipalveluista ja niiden hyödyntämisestä asiakaslähtöisesti. Hanke tuottaa pohjan poliisin sähköisen asioinnin kehittämisen toimintasuunnitelmalle. Tätä suunnitelmaa voidaan hyödyntää myös muiden turvallisuusviranomaisten ja laajemmin valtionhallinnon työn tekemisen tapojen kehittämisessä.
Hankkeen tavoitteet
Tavoitteena on tunnistaa erilaisten asiakasryhmien ja loppukäyttäjien tarpeet ja odotukset poliisin sähköisille asiointipalveluille. Hankkeessa kartoitetaan nykytilan lisäksi lähitulevaisuuden kehittämistarpeita. Nykytilan kartoituksen yhteydessä etsitään ratkaisuja keskeisiin haasteisiin, kuten erityisryhmien henkilöllisyyden varmentamiseen, moniammatilliseen toimintaan yhteiskäyttöisillä alustoilla sekä tietosuoja- ja tietoturvakysymyksiin. Hankkeen tavoitteena on myös selvittää kuinka sähköisillä asiointipalveluilla voidaan edistää poliisin palveluiden saavutettavuutta ja esteettömyyttä. Tulevaisuuden osalta pohditaan muun muassa tekoälyn ja virtuaalimaailman hyödyntämistä, sekä kansallisen että kansainvälisen tiedonvaihdon mahdollisuuksia. Hankkeella tavoitellaan julkisen hallinnon strategian mukaisesti ihmislähtöisiä ja monimuotoisia palveluita sekä sujuvampaa yhteistyötä erilaisten toimijoiden kesken.
Menetelmät
- Nykytilan kartoitus: työpajat ja/tai haastattelut
- Kohderyhmäanalyysi: asiakaskysely ja henkilöstön haastattelut
- Laillisten haasteiden selvittäminen: esityöt ja työpaja
- Palveluideoiden (prototyyppien) testaus: prototyypit ja työpaja
- Konseptin tuottaminen: Konseptiasiakirjan laatiminen