GTK:n yhtenä strategisena tavoitteena on rahoituspohjan laajentaminen, mikä edellyttää henkilöstön kaupallisen osaamisen kehittämistä. Ulkoinen toimintaympäristö edellyttää jatkuvasti yhä enemmän asiakkaiden ja kumppanien kanssa tapahtuvaa yhteistyötä, ja toisaalta se tarjoaa GTK:lle mahdollisuuksia tehdä enemmän tulorahoitteista toimintaa, joten GTK:n kaupallista osaamista pitää kehittää voidaksemme vastata tähän muutokseen ja hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia.
Nykyisessä toimintaympäristössä tutkijoilta ja asiantuntijoilta edellytetään kaupallisen osaamisen vahvistamista ja myyntitaitoja, minkä moni voi kokea haasteellisena osana omaa työtä. Muutos nykyiseen toimintatapaan edellyttää asiakaslähtöisen kulttuurin, prosessien ja osaamisen jatkuvaa kehittämistä.
Kaupallinen osaaminen on tunnistettu GTK:n ydintoiminnan vaatimaksi, koko henkilöstölle tarpeelliseksi strategiseksi osaamiseksi ja keskeiseksi osaamisen kehittämisen painopisteeksi.
Hankkeen tavoitteet
Kehittää asiakaslähtöistä kulttuuria ja prosesseja sekä lisätä henkilöstön kaupallista osaamista. Kyseessä on kokonaisvaltainen kehittämishanke, jossa yhdistyvät valmennus, prosessien ja toimintatapojen kehittäminen sekä GTK:n osaamisen vahvistaminen. Tavoitteenamme on pysyvä muutos GTK:n asiakkuus- ja myyntiosaamisessa.
Menetelminä käytetään valmennusta, toimintatapojen, prosessien ja johtamisen kehittämistä sekä sisäistä koulutusta.