Tutustu Oppimisretro-työkaluun ja sen käyttövinkkeihin katsomalla oheinen esittelyvideo.
Voit avata videon isommaksi tuplaklikkaamalla videokuvaa tai valitsemalla kokonäytön tilan sen oikeasta alakulmasta.
Avaa Oppimisretro-työkalu ohjeineen ja lataa se omalle koneellesi klikkaamalla kuvaa alla. Voit käyttää työkalua joko kirjoittamalla tekstiä suoraan pdf-tiedostoon tai käsin A4-kokoiselle paperille tulostettuna. Voit myös piirtää työpohjan isompana itse esim. fläppipaperille tai tussitaululle.
Voit ladata työpohjan myös erillisenä tiedostona sen kuvaa klikkaamalla.
TYÖKALU PÄHKINÄNKUORESSA
Kesto
Reflektointi ja siihen liittyvä vuorovaikutus vaativat aikaa ja ensimmäisillä kerroilla on hyvä varata oppimisretroon noin 60 minuuttia. Kun retrosta muodostuu vakiintunut ja tuttu käytäntö, keskustelu sujuvoituu ja lyhyempikin aika voi riittää. Ryhmän koosta tai muista tunnistamistasi tekijöistä riippuen varaa tarvittaessa aikaa enemmän.
Mitä?
Reflektoimalla voitte tarkastella työtä ja siihen liittyvä tekijöitä nykyhetkessä ja taaksepäin sekä asettaa kehittymistavoitteita tulevalle toiminnalle. Oppimisretron kysymykset auttavat tekemään näkyväksi työn lomassa syntyneitä oivalluksia ja havaintoja. Säännöllinen reflektointi luo pohjaa myönteiselle työn ja toimintatapojen kehittymiselle ja edistymisen seuraamiselle.
Milloin?
Toteuttakaa Oppimisretro säännöllisesti esimerkiksi kuukausittain tai joka toinen kuukausi. Reflektoinnin sujuvoitumisen myötä voitte hyödyntää Oppimisretroa työyhteisön arjessa osana toistuvia tapaamisia.
OHJEET
Miten?
Oppimisretro-työkalun kuusi reflektoivaa kysymystä auttavat arvioimaan yhteisten tavoitteiden toteutumista, tunnistamaan onnistumisia ja työyhteisössä tapahtuvaa oppimista sekä tarkastelemaan kehittämis- ja osaamistarpeita.
Yhteinen käytäntöjen tarkastelu edistää toimintatapojen tarkoituksenmukaisuutta ja antaa pohjaa sopia vaikkapa kokeiluista niiden kehittämiseksi.
Reflektoinnissa voi tarvittaessa painottaa eri kerroilla hieman eri näkökulmia tai keskittyä juuri siinä hetkessä tärkeään yhteiseen tarkasteluun. Tärkeintä on yhteinen työhön liittyvä keskustelu ja kokemusten jakaminen säännöllisesti mielekkäällä tavalla.
Työskentelyn vaiheita ovat Oppimisretron valmistelu, retron toteutus kuuden apukysymyksen tuella, tärkeimpien havaintojen kirjaus esimerkiksi työkalusta löytyvään työpohjaan sekä toteutettavista kehittämisteoista tai -kokeiluista ja niiden vaikutusten seurannasta sopiminen.
VAHVUUDET
- Jaettu ymmärrys työstä ja sen sujuvuudesta auttaa tunnistamaan yhteisiä onnistumisia ja haasteita samalla, kun teemme oppimistamme ja kehittymistämme näkyväksi. Yhteinen näkemys luo edellytyksiä yhdessä oppimiselle, oivaltamiselle, yhteistyölle ja yhdessä ohjautumiselle.
- Yhteinen keskustelu työstä on omiaan edistämään myös yhteisöllisyyttä.
HUOMIOITAVAA
- Aito työn ja yhteisen toiminnan reflektointi vaatii työyhteisössä avointa keskustelua ja pitkäjänteistä sitoutumista yksilö- ja ryhmätasolla.
- Ennen yhteistä reflektointia on hyvä tarvittaessa palauttaa mieleen dialogisuuden periaatteet ALOITA-osiosta.