Opintopiiri on valmentavaa ja oppivaa työkulttuuria tukeva arjen työkalu, jonka avulla voi edistää yhdessä oppimista ja esimerkiksi eOppiva-kurssista tai muusta materiaalista opitun syventämistä ja käytännön soveltamista. Opintopiiri soveltuu hyvin esimerkiksi jatkuvan työssä oppimisen tai kehittämistyön ja siinä tarpeelliseksi tunnistettujen osaamisalueiden käsittelemisen tueksi. Vaikka opintopiirejä voi toteuttaa
systemaattisesti esimerkiksi osana osaamisen kehittämisen suunnitelmaa, ajatus on, että kuka tahansa voi tehdä aloitteenopintopiirin toteuttamisesta joko oman työyhteisön tai laajemman viiteryhmän kesken.
Opintopiiri-työkalu sisältää ohjeet ja työpohjat varsinaisen opintopiirin toteuttamiseen. Työkalun ohjeineen voit avata oheista kuvaa tai sen alla olevaa linkkiä klikkaamalla. Tutustu myös opintopiirin ennakkovalmisteluihin ”Työkalu pähkinänkuoressa” -kuvauksesta alta. Voit käyttää työkalua tallentamalla sen omalle koneellesi ja kirjoittamalla tekstiä suoraan pdf-tiedostoon tai A4-kokoiselle paperille tulostettuna. Vaihtoehtoisesti voitte tehdä muistiinpanoja yhdessä tarralapuille ja fläpeille tai digitaaliselle yhteistyöalustalle.
Opintopiiri-työkalua ohjeineen ja työpohjineen on pilotoitu ja kehitetty Valtiokonttorissa.
Avaa Opintopiiri-työkalu tästä>>
TYÖKALU PÄHKINÄNKUORESSA
Kesto:
Opintopiiri 1,5 tuntia.
Lisäksi opintopiiriin valitun luku- tai kurssimateriaalin läpikäynti itsenäisesti ennen yhteistä tapaamista. Ajankäyttö riippuu materiaalin laajuudesta.
Mitä?
Opintopiiri mahdollistaa oppimisen eri tasoilla:
- Itsenäisen opiskelun vaihe auttaa luomaan kokonaisymmärryksen aiheesta ja haastaa pohtimaan omia ajatuksia.
- Opintopiiri mahdollistaa aiheesta keskustelun muiden kanssa ja tuo esiin erilaisia näkemyksiä, joiden kautta itsenäisesti luotu ymmärrys syvenee.
Opintopiiri toimii hyvin eri kokoisille ryhmille. Mitä isompi ryhmän koko on, sitä vahvempaa fasilitointia sen toteuttamiseen tarvitaan. Valtiokonttorissa Opintopiiri-työkalua on kehitetty ja pilotoitu 5–40 hengen ryhmille.
Milloin?
Kun tiedossa on aihe,
- joka koetaan yhteisesti tärkeäksi tai johon liittyvää osaamista on tarve vahvistaa
- josta tarvitaan yhteistä ymmärrystä
- jonka tiimoilta halutaan herättää keskustelua ja yhteistyötä.
OHJEET
Miten?
Opintopiirin järjestäminen on melko vaivatonta, mutta vaatii vetäjän, joka on valmis vastaamaan järjestelyistä ja fasilitoimaan opintopiirin. Varsinkin pienemmässä ryhmässä vetäjä voi halutessaan osallistua keskusteluun myös itse.
Ennakkovalmistelut:
- Valitse itseopiskelumateriaali huolella ja varmista, että se tarkoituksenmukainen kohderyhmän tarpeisiin. Tee mahdollisimman realistinen arvio materiaaliin perehtymisen edellyttämästä ajasta.
- Mieti opintopiirin ajankohta ja toteutustapa. Kokoontuuko opintopiiri paikan päällä vai etäyhteyksin? Vai järjestätkö ehkä molemmat versiot?
- Markkinoi opintopiiriä tai sovi sen toteutuksesta hyvissä ajoin. Tee selväksi, että osallistujien ei tarvitse olla aiheen asiantuntijoita, vaan olennaisinta on kiinnostus aiheeseen.
- Kannusta osallistujia tekemään kevyitä muistiinpanoja ja mahdollisesti pohtimaan opintopiirin kysymyksiä jo itseopiskelumateriaaliin tutustuessaan. Yksi vaihtoehto on jaetun oppimispäiväkirjan hyödyntäminen.
Varsinaisen opintopiirin voit fasilitoida oheisen työkalumateriaalin tuella sitä käyttötarkoitukseen ja ryhmän kokoon soveltaen. Opintopiirityökalu koostuu kolmesta osiosta: tutustuminen ja orientoituminen, opitun syventäminen pienryhmissä ja yhteinen loppukeskustelu. Työkalusta löydät jokaiseen osioon tukikysymyksiä, joiden avulla voit kuljettaa keskustelua eteenpäin.
Opintopiirin voi toteuttaa puhtaasti keskustellen ja kirjaamalla keskeiset ajatukset materiaalin työkalupohjiin. Toiminnallisuuden lisäämiseksi ajatuksia voi koota myös tarralapuille ja fläpeille tai digitaalisille alustoille (esim. Whiteboard tai Mural).
Vahvuudet
- Oppimista tapahtuu eri tasoilla ja melko lyhyessä ajassa.
- Yhdessä oppiminen vahvistaa yhteistä ajattelua sekä auttaa luomaan yhteisiä tavoitteita ja suunnitelmia.
- Opintopiirissä voidaan myös tunnistaa uusia mahdollisuuksia ja tuottaa konkreettisia kehittämisideoita.
Huomioitavaa
- Vaatii toimiakseen avoimen, kuuntelevan ja toisia kunnioittavan keskusteluilmapiirin.
- Ryhmäkoon huomioiminen ja tarvittaessa pienryhmiin jakaminen on tärkeää, jotta kaikki osallistujat pääsevät jakamaan ajatuksiaan.